شرایط استفاده و بهره‌برداری عمومی از مدلا

مقدمه

استفاده و بهره‌برداری از پلتفرم مدلا (https://modellaa.ir) و سرویس‌ها، ابزارها، اپلیکیشن‌ها، و سایر وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها و نشان‌های تجاری وابسته به آن، که از این پس در این سند «مدلا»‌ نامیده می‌شود، برای تمام افرادی که به موجب قوانین جمهوری اسلامی ایران، اهلیت قانونی خرید و فروش و نیز بهره‌برداری و مشارکت در فضای مجازی را دارند، که در این سند «کاربر / کاربران» خوانده می‌شود، به شرط رعایت قوانین و شرایط این سند و سایر اسناد ارجاع یا اشاره شده، آزاد خواهد بود. همچنین منظور از «محصول» در این سند، همه کالاها و خدمات فیزیکی (عینی و ملموس) و غیرفیزیکی است که کاربر در جایگاه کسب و کار برای فروش یا اهدا عرضه می‌کند.

پذیرش شرایط استفاده

  1. این سند و سایر سندهایی که در این متن به آن‌ها ارجاع داده می‌شود، مجموعاً جزو شرایط استفاده و بهره‌برداری از «مدلا» است.
  2. شرایط استفاده از مدلا، جزو قراردادهای قانونی الزام‌آور فی‌مابین کاربر (شما) و «مدلا» است.
  3. این سند، حقوق و مسئولیت‌های کاربران را به هنگام بهره‌برداری و استفاده از مدلا بیان می‌کند. لذا مستلزم است که دقیق خوانده و رعایت شود. با استفاده از یکی یا تمامی سرویس‌های «مدلا» (حتی صرف بازدید و جست‌وجو در وب‌سایت)، شما اطلاع و موافقت خود را با شرایط استفاده و بهره‌برداری از «مدلا» اعلام کرده‌اید و در صورتی که با این شرایط موافقت ندارید، نباید از خدمات «مدلا» استفاده کنید.
  4. «مدلا» بازاری است اجتماعی که کاربران آن به صورت آنلاین و آفلاین به هم مرتبط می‌شوند و علاوه بر داد و ستد به توسعه محتوا و شبکه خود نیز می‌پردازند. از این رو، «مدلا» چندین سند متفاوت شرایط استفاده خواهد داشت که ناظر به کارکردها و بهره‌برداری‌های مختلف از خدمات «مدلا» است. در این سند، برخی از این شرایط عمومی و اختصاصی آمده است اما برای هر گونه بهره‌برداری از مجموعه خدمات «مدلا»، باید سایر اسناد مربوط به آن را (حتی اگر در این سند به آن اشاره یا ارجاع نشده است) نیز مطالعه کنید و با پذیرش شرایط آن، در «مدلا» فعالیت کنید؛ زیرا مفاد آن اسناد نیز جزو قوانین و شرایط استفاده از «مدلا» است.
  5. «مدلا» ممکن است در هر زمانی نسبت به به‌روزرسانی این سند اقدام کند. در صورتی که به تشخیص «مدلا» این تغییرات عمده و جدی باشد، از طریق ایمیل یا انتشار در بسترهای «مدلا»، به اطلاع شما (کاربر) خواهد رسید. شما می‌توانید با مطالعه این تغییرات نسبت به تدوام همکاری و استفاده از خدمات «مدلا»، تصمیم‌گیری کنید. مستحضر باشید که ادامه استفاده از خدمات «مدلا» به معنای پذیرش این تغییرات است و ادعای جهل و عدم آگاهی نسبت به آن در هر حال مسموع نخواهد بود.

حساب کاربری در «مدلا»

  1. شما (کاربر) برای استفاده از خدمات مختلف «مدلا»، به ایجاد حساب کاربری نیاز دارید و با تاسیس حساب کاربری می‌پذیرید که این قرارداد را به طور کامل مطالعه کرده‌اید و شرایط و قوانین آن را پذیرفته‌اید.
  2. مطابق قوانین و مقررات ایران، برای خرید و فروش و استفاده از سرویس‌های تجاری، دارا بودن حداقل سن قانونی لازم است. فلذا شما (کاربر) می‌بایست 18 (هجده) ‌سال تمام یا بیشتر سن داشته باشید و در غیر این صورت تنها با مجوز و نظارت قانونی والدین قانونی یا سرپرست قانونی خود می‌توانید از خدمات «مدلا» مانند خرید و فروش محصولات خود استفاده کنید.
  3. برای حساب کاربری لازم است یک شماره همراه معتبر و متعلق به خودتان ارائه کنید. در غیر این صورت، شما (کاربر) در برابر مالک شماره همراه تماماً و کاملاً مسئول خواهید بود. همچنین با هر شماره همراه فقط یک حساب کاربری می‌توان ایجاد کرد.
  4. نام کاربری شما به صورت عمومی نمایش داده می‌شود و به تمامی فعالیت‌های شما (کاربر) در «مدلا» پیوند می‌خورد؛ بنابراین نام کاربری مناسبی برای خود انتخاب کنید. انتخاب نام‌های غیر اخلاقی (توهین‌آمیز، مبتذل، رکیک و زننده)، نام‌ها و نشان‌هایی که جزو مالکیت معنوی دیگران به شمار می‌آیند یا به برندهای ثبت شده متعلق است (مگر با ارائه مدارک و مجوزهای مستند)، جزو مصادیق نقض شرایط استفاده از «مدلا» است.
  5. با «مدلا» و دیگر کاربران «مدلا»، اعم از دیگر کسب و کارها و البته مشتریان، صادقانه رفتار و از خود اطلاعات دقیق وارد کنید. درج اطلاعات نادرست یا تظاهر به شخصی دیگر بودن در تاسیس حساب کاربری، جزو مصادیق جرم در «مدلا» و شکایت توسط دیگران است و حسب مورد و بنا به تصمیم «مدلا» ممکن است منجر به تعلیق یا مسدود شدن یا حذف کامل حساب کاربری شما (کاربر) در «مدلا» گردد.
  6. شما (کاربر) به‌تنهایی و به صورت مستقل مسئول تمامی فعالیت‌هایی هستید که توسط حساب کاربری شما انجام می‌شود. اگر شما استفاده از حساب کاربری خود را در اختیار دیگری گذاشتید یا به صورت اشتراکی از آن بهره‌برداری کردید، تمام مسئولیت و عواقب آن به عهده شخصی است که اطلاعات صورت‌حساب و پرداخت‌ها به نام اوست.
  7. اگر شما (کاربر) به عنوان یک واحد تجاری (شخصیت حقوقی) برای ثبت و تاسیس حساب کاربری در «مدلا» اقدام می‌کنید، به صورت شخصی اقرار و ضمانت کرده‌اید که به عنوان نماینده آن واحد تجاری (شخصیت حقوقی) اختیار و قدرت موافقت و تبعیت از قوانین و شرایط استفاده از «مدلا» را به عهده دارید. همچنین قید می‌شود که واگذاری حساب‌ کاربری به غیر، در «مدلا» تعریف نشده است.
  8. مسئولیت حفاظت از اطلاعات و امنیت حساب کاربری، مانند نام کاربری و رمز عبور، با شما (کاربر) است. لذا در حفظ و ارتقاء امنیت رمز عبور خود مراقبت‌های لازم را داشته باشید و در صورت سرقت یا مفقود شدن اطلاعات کاربری در اسرع وقت به «مدلا» اطلاع دهید. همان طور که در بالا ذکر شد مسئولیت همه فعالیت‌های انجام شده از حساب کاربری به عهده کاربر (شما) است.
  9. ایجاد حساب کاربری در «مدلا» و همچنین مفاد شرایط استفاده و بهره‌برداری از «مدلا»، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد یک شعبه، مشارکت، سرمایه‌گذاری مشترک، قرارداد استخدام یا پیمانکاری، فرانشیز و یا نظایر آن را مابین شما (کاربر) و «مدلا» ایجاد نخواهد کرد.
  10. ممکن است «مدلا» در شرایطی، از کاربر درخواست ارائه مدارک، اطلاعات تکمیلی و احراز هویت کند. در این صورت، کاربر (شما) متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طبق زمان اعلام‌شده از سوی «مدلا» ارائه کند. در غیر این صورت، «مدلا» می‌تواند حساب کاربری را مسدود کند و به کاربر هیچ خدماتی ارائه نکند.
  11. اگر علیرغم تلاش شبانه روزی پرسنل در جهت فعال بودن سایت، در بعضی از موارد به دلایل غیرارادی و یا فورس ماژور دسترسی 24 ساعته کاربر به سایت مقدور نباشد، با پذیرش این توافقنامه کاربر حق هیچگونه اعتراض و اقامه دعوی در خصوص قطع تماس احتمالی و همچنین زیانها و خسارات احتمالی وارده ناشی از موارد مذکور را نداشته و این حق را از خود سلب می نماید
  12. طبق این توافق نامه «مدلا» تمامی پیام های کاربران به یکدیگر را کنترل می کند و پیام هایی که شامل هرگونه توهین، تمسخر، تهدید و یا جملات خارج از عرف و ناشایست و یا مغایر با شئونات مذهبی، اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی باشد را حذف و یا ویرایش می نماید.
  13. چنانچه علیرغم تلاش پرسنل «مدلا» جهت کنترل پیامها، هرگونه پیام شامل توهین، تمسخر، تهدید و یا جملات خارج از عرف و ناشایست توسط کاربر دیگری دریافت شود، سایت «مدلا» هیچ گونه مسئولیتی در قبال پیام ارسال شده و یا دریافت شده ندارد.

سیاست حفظ حریم خصوصی

  1. حفظ اطلاعات خصوصی کاربران، جزو موارد مهم «مدلا» است. شما با استفاده از «مدلا» رضایت خود را جهت استفاده و دسترسی به اطلاعات خود، به ‌‌شیوه‌ای که در این سند بیان می‌شود و همچنین برای بهبود تجربه‌های کاربری و تسهیل روابط تجاری فی‌مابین کاربران، اعلام می‌کنید. این سیاست صرفاً بر موارد استفاده و بهره‌برداری از «مدلا»، صدق می‌کند و «مدلا» هیچ مسئولیتی در قبال محتوا یا سیاست‌های حفظ حریم شخصی سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا سایر خدمات هیچ یک از اعضای خود، شرکا و همکاران تجاری، اشخاص ثالث بهره‌بردار از خدمات «مدلا» ندارد.
  2. «مدلا» بر آن است که تمامی کاربران آن حداقل هجده سال تمام (سن قانونی) یا مجوز و نظارت قانونی والدین قانونی یا سرپرست قانونی خود را داشته باشد. لذا این قانون به مواردی که در زیر سن قانونی از «مدلا» استفاده می‌کنند نمی‌پردازد.
  3. بسته به خدمات و سرویسی که شما (کاربر) انتخاب خواهید کرد، «مدلا» اطلاعاتی را از شما دریافت و ذخیره می‌کند؛ اطلاعاتی نظیر نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، شماره همراه، ایمیل،‌ نشانی پستی و تلفن محل سکونت و کسب‌وکار، اطلاعات حساب بانکی.
  4. ممکن است «مدلا» جهت اطمینان بیشتر نسبت به رعایت مفاد شرایط و ضوابط استفاده از «مدلا» و دریافت اطلاعات بیشتر از برخی صاحبان کسب و کار در بازار پیرامون وضعیت کسب‌وکار یا کالاهای عرضه‌شده، و نیز برای احراز صحت برخی موارد ادعاشده یا خدمات ویژه، از شما (کاربر) درخواست کند تا برگ تکمیل تقاضای آن کالا یا خدمت را تکمیل کنید.
  5. همچنین به دلیل رعایت مسائل امنیتی، صحت‌سنجی، پیگیری برخی موارد خاص، پیگیری‌های حقوقی، افزایش بهره‌وری و دقت در فرآیندهای کاری «مدلا»، ممکن است اطلاعات دریافتی از شما (کاربر)، توسط کارکنان مختلف «مدلا» یا گروه‌های مشاور، در زمان‌بندی‌های مختلف رویت و بررسی گردد.
  6. فعالیت‌های شما (کاربر) در بازار «مدلا» با نام کاربری‌تان پیوند دارد و بر اساس نسخه فعلی یا آتی بازار مدلا، تمام یا بخشی از اطلاعات کاربری و فعالیت‌های شما (کاربر) به صورت پیش‌فرش در پلتفرم اصلی «مدلا» و نیز اپلیکیشن‌ها و سایر ابزارهای و صفحات وابسته به آن، برای عموم مخاطبان بازار «مدلا» قابل‌مشاهده است و نیز در فضای مجازی و اینترنت (مانند نتایج موتورهای جستجوگر ایرانی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به اینترنت)، در دسترس دیگران برای جستجوی شما در این فضاها قرار دارد. البته کاربران «مدلا» با امکانات کنونی یا بعدی حساب کاربری، می‌توانند تنظیماتی را برای اطلاعات پایه و اشتراک‌گذاری انجام دهند. از جمله اطلاعات کاربری و فعالیت‌های شما (کاربر) در «مدلا» از این قرار است: نام و عکس‌تان؛ تاریخ پیوستن و حضورهای مختلفتان در «مدلا»؛ محصولاتی که خرید کرده‌اید یا درباره آن‌ها نظر و امتیاز داده‌اید؛ نظرهایی که شما در صفحات مختلف مدلای ارائه کرده‌اید (مانند مطالب وبلاگ)؛ دنبال‌کنندگان شما و دنبال‌شوندگان توسط شما؛ صفحه کسب و کار و صفحات محصولاتی که برای فروش یا اهدا (مجانی) عرضه کرده‌اید و محصولاتی که فروش رفته است و تعداد آنها؛ نظرها و امتیازهای خریداران و مخاطبان «مدلا» در صفحه کسب و کار یا محصولات کسب و کار و دسته‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های انجام گرفته از سوی «مدلا».
  7. ممکن است شما از طریق یک سیستم و اپلیکیش واسط و بیرون از «مدلا»، به «مدلا» متصل شوید که در این صورت، درخواست دریافت اطلاعات از شما (کاربر)، تابع قوانین و شرایط ذکر شده خواهد بود.
  8. «مدلا» به دلایل متعددی، از جمله درک رفتار مشتریان خود و تدارک تجربه مشتری بهتری برای ایشان، از فن‌آوری‌هایی مانند کوکی‌ها (نظیر cookies, clear gifs, log files, and flash cookies) استفاده می‌‌کند.
  9. «مدلا» اطلاعات دریافتی خود از کاربران را به شیوه‌های مختلفی استفاده خواهد کرد؛ به‌عنوان نمونه وقتی شما کالایی را خریداری می‌کنید، «مدلا» کلیه اطلاعات لازم نظیر نام کامل، نام کاربری،‌ شماره تماس، نشانی پستی را در اختیار کسب و کار (فروشنده) قرار خواهد داد.
  10. «مدلا» می‌تواند از پیشنهادهای ارائه‌شده توسط شما (کاربر) در راه‌های ارتباطی خویش با مخاطبان، برای ارتقای خدمات خود به کاربران و مخاطبان استفاده کند.
  11. «مدلا» جهت برقراری ارتباط با شما (کاربر)، از کلیه روش‌های در دسترس مانند شماره تماس (برقراری تماس یا ارسال پیامک)، ایمیل، ارسال نوتیفیکیشن در اپلیکیشن و پیام در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده خواهد کرد.
  12. «مدلا» در تعامل با برخی شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌های موردنیاز، با بهره از ابزارهای تحلیل دیتا و نتیجه حاصل از آن، به تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی خواهد پرداخت. همچنین با ارائه‌دهندگان خدمات جمع‌آوری، بهره‌برداری، ارتقا و تحلیل اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و کاربران خود، همکاری می‌کند.
  13. «مدلا» اطلاعات شما را به شخص ثالث، بدون دریافت رضایت شما، یا در مواردی که در این سند قید شده است، به فروش نخواهد رساند.
  14. «مدلا» اطلاعات کاربران خود را در صورت درخواست رسمی مراجع ذی‌صلاح قضایی و انتظامی در اختیار آن مراجع قرار خواهد داد و تابع قوانین جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد.
  15. «مدلا» به عنوان یک واحد فن‌آور بنا به سیاست‌های خود جهت توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد، از ابتدا و در طول مسیر رشد، همواره با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در ارتباط مستمر بوده و خواهد بود. بر این اساس و در راستای افزایش بهره‌وری، توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای خرد، افزایش سطح رضایت مشتریان، توسعه و ارتقای پلتفرم «مدلا» و کسب‌وکارهای حاضر در آن، به حسب مورد و تعریف طرح‌های احتمالی در تعامل با دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران، «مدلا» مجاز است جهت تسهیل و تسریع در رسیدن به اهداف فوق، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در اختیار خود را در دسترس افراد و مجموعه‌های فوق‌الذکر قرار دهد.

محتوای کاربر (شما)

  1. آنچه شما (کاربر) به هر طریقی از قبیل عکس، نام کاربری و پروفایل، درج کامنت و نظر، نام غرفه، قصه محصول و تولیدکننده و نظایر آن و به طور کلی هر آنچه شما حین استفاده از خدمات «مدلا» در پلتفرم‌های «مدلا» درج و منتشر می‌کنید، صرفاً محتوای شما بوده و «مدلا» به هیچ عنوان مخاطب ادعایی پیرامون آن نخواهد بود و نسبت به آن هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.
  2. مسئولیت فردی و انحصاری هر آنچه از سوی شما (کاربر) در بسترهای تهیه‌شده توسط «مدلا» درج و منتشر می‌گردد به عهده شما (کاربر) خواهد بود و «مدلا» نسبت به هر گونه خسارت یا ادعای احتمالی هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. مسئولیت پاسخگویی نسبت به مواردی که درج محتوا توسط شما (کاربر)، به هر طریق منجر به نقض حقوق اشخاص ثالث گردیده است، به عهده شما (کاربر) خواهد بود.
  3. شما (کاربر) با درج محتوا در هر بخش از بسترهای «مدلا»، مجوز بهره‌برداری از آن محتوا را به «مدلا» اعطا می‌کنید. «مدلا» ضمن حفظ حقوق شما (کاربر)، مجاز خواهد بود، در راستای توسعه طرح اکوسیستم و بازار اجتماعی «مدلا»، مطابق این مجوز از محتوای شما (کاربر) استفاده کند؛ مانند انتشار و بازنشر محتوای شما در بخش‌های مختلف «مدلا» و کانال‌های گوناگون آن (نظیر سوشال‌ها)، برای طرف‌های همکار در حوزه مارکتینگ و قرار گرفتن در فهرست‌های «مدلا»؛ و همین‌طور «مدلا» برای آموزش و ارتقای کاربران خود می‌تواند از محتواهای کاربران استفاده کند. برای مثال،‌ «مدلا» برای توسعه بازار و فروش کسب و کارهای «مدلا»، از داستان‌های موفقیت کسب‌وکارهای مستقر در «مدلا»، برای ایجاد آگاهی و هوشیاری استفاده خواهد کرد و لذا برای تاثیرگذاری بیشتر مختار خواهد بود که محتوا را تغییر دهد و بازنشر کند.
  4. شما (کاربر) با درج محتوا، به «مدلا» یک حق انحصاری، قابل‌واگذاری به غیر، همه‌جانبه، غیر قابل‌استرداد، جهت عرضه، ویرایش، تغییر، نشر، بازنشر و بازتولید، جهت توسعه و ارتقای کاربری شما (کاربر) یا برند «مدلا» و نیز به طور کلی برای استفاده در هر قالب وابسته به پلتفرم‌ «مدلا»، نظیر سایت و اپلیکیشن، یا هر بستری نظیر مطبوعات و سایت‌های دیگر، اعطا می‌کنید. دریافت این مجوزها، برای توسعه طرح بازار اجتماعی «مدلا»، برندآگاهی بیشتر و به تبع آن، کسب سود بیشتر برای همه اعضای این بازار خواهد بود. دادن این مجوز به «مدلا»، می‌تواند به توسعه برند شما (کاربر / کسب و کار)، تجاری شدن محصولات و بهتر دیده شدن آن توسط مخاطبان کمک شایان توجهی کند.
  5. «مدلا» نسبت به حفظ دقیق و کامل حقوق مالکیت فکری تمام افراد (کاربر) ‌در بسترهای خود، حساسیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که هر گونه محتوای مندرج در بسترهای «مدلا» را ناقض حقوق مالکیت فکری خود می‌دانید، می‌توانید «مدلا» را نسبت به این امر مطلع سازید تا در صورت صحت، «مدلا» نسبت به حذف و اخطار به شخص خاطی اقدام کند. همچنین آگاه باشید، در صورتی که محتوای درج شده توسط شما (کاربر)، به وسیله «مدلا»، ناقض حقوق مالکیت معنوی و فکری یا قوانین تشخیص داده شود، «مدلا» می‌تواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند.
  6. «مدلا» بر آن است تا بازار اجتماعی «مدلا» یک محیط امن، قابل‌اعتماد و شفاف باشد. لذا درج هر گونه محتوایی (حتی نام کاربری، کسب و کار و محصول) که به نوعی ناقض قوانین موضوعه، احکام اسلامی، اخلاق حسنه و نظم عمومی کشور باشند، ممنوع خواهد بود. شما (کاربر) متعهد خواهید بود از درج هر گونه محتوای غیرقانونی، غیراخلاقی، تهدیدآمیز، ناقض حقوق دیگران، حاوی عبارات ناپسند و گمراه‌کننده برای مخاطب خودداری کنید. «مدلا» محتواهایی را که به تشخیص خود مصداق هر یک از موارد فوق و یا به نوعی مغایر با اصول و قواعد بازار اجتماعی «مدلا» بداند، می‌تواند بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هیچ ادعایی علیه «مدلا» مسموع نخواهد بود.

مالکیت و مصونیت «مدلا»

  1. مطابق این سند، «مدلا» یک مجوز قابل‌فسخ و استرداد، غیر انحصاری و مشروط به شرایط این سند و سایر اسناد استفاده از «مدلا»، به شما (کاربر) اعطا می‌کند.
  2. مطابق این سند، شما (کاربر) اعلام می‌کنید از هر گونه استفاده از خدمات «مدلا» که منجر به نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران یا احکام اسلامی یا خلاف عرف جامعه می‌شود، خودداری خواهید کرد. به طور مثال، شما (کاربر) متعهد خواهید بود، هرگونه مجوزی که برای عرضه محصولات نیاز است، اخذ و بر اساس آن محصولات را در کسب و کار متعلق به خودتان (کاربر) عرضه کنید. عواقب عدم اخذ این مجوزها و ورود هرگونه خسارت به اشخاص ثالث، مستقیماً و منحصراً به عهده شما خواهد بود.
  3. هرگونه جمع‌آوری با/بدون قصد استفاده اطلاعات دیگران، استفاده از اطلاعات مشتریان «مدلا» که صرفاً در راستای ارائه محصولات در اختیار شما قرار گرفته است، سوء‌استفاده از دارایی‌های مادی و غیر مادی «مدلا»، نفوذ در نرم‌افزارهای «مدلا» و کدهای نرم‌افزاری مربوطه و مهندسی معکوس طرح بازار اجتماعی «مدلا»، ممنوع است.
  4. شما (کاربر) متعهد خواهید بود که از علائم و اسامی تجاری یا هر نوع علائم دیگر متعلق به «مدلا»، فقط به منظور شناساندن و تبلیغات محصولات خود در «مدلا» و در محدوده این قرارداد و صرفاً در جهت منافع بازار اجتماعی «مدلا»، استفاده خواهید کرد. هرگونه اقدام به ثبت هر یک از اسامی و علائم تجاری متعلق به «مدلا»، یا هر اسم و نشان و علامتی که می‌تواند به علت شباهت با علائم متعلق به «مدلا» اشتباه‌برانگیز باشد، و نیز استفاده از نام‌ها و علائم «مدلا» در نام غرفه‌ها یا محصولات، ناقض این توافق خواهد بود.
  5. همواره حق مالکیت «مدلا» بر مجموعه دارایی‌های مادی و غیرمادی «مدلا» محفوظ است و بهره‌برداری و استفاده از هر یک از مجموعه دارایی‌های مادی و غیرمادی متعلق به «مدلا» (مانند پلتفرم در نسخه وب و اپلیکیشن، برند، نشان تجاری، عناوین، طرح‌های بازاریابی، تخفیف‌ها، کمپین‌ها، علامت‌ها) در غیر چارچوب مشخص شده از سوی بازار اجتماعی «مدلا» یا خارج از عرف و عادت، به هر شکل مستقیم و غیرمستقیم، سوء‌استفاده تلقی می‌شود و ممنوع است.
  6. و در صورت هر گونه سوء استفاده تجاری یا غیر تجاری از هر یک این دارایی‌ها برای منافعی خارج از بازار «مدلا»، استفاده و بهره‌برداری در چارچوب غیر تعریف شده از سوی «مدلا»، و ایجاد خسارت مادی و غیر مادی به هر یک از این دارایی‌ها، «مدلا» مجاز است در مرحله نخست، تذکر شفاهی یا کتبی دهد یا کاربر را از طرح و برنامه خارج کند و در مرحله بعد، دسترسی کاربر را به خدمات «مدلا» به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا به طور کلی، حساب کاربری و کسب و کاری کاربر را حذف کند و همواره می‌تواند خسارت و حقوق قانونی خود را نیز طبق مقررات این سند یا از طریق قانونی و قضایی، پیگیری و مطالبه کند.
  7. کاربران «مدلا» متعهد می‌شوند هیچ‌گاه از طرح‌های بازاریابی پلتفرم بازار اجتماعی «مدلا» به صورتی که به «مدلا» یا شرکای آن صدمه‌ای وارد کند استفاده نکنند. در صورتی که کاربران از امکانات فراهم شده در طرح‌های در جریان «مدلا» سوءاستفاده (مانند بهره‌برداری در جهت منافع شخصی یا آسیب زدن به «مدلا» اعم از آسیب مادی یا معنوی) کنند، «مدلا» ضمن داشتن حق قطع خدمات و غیرفعال کردن حساب کاربری، مجاز خواهد بود مطالبات کاربر را که با سوءاستفاده کسب کرده است مسدود کند، با مراجعه به مراجع قضایی یا سایر مراجع ذی‌صلاح قانونی برای جبران خسارات و مطالبه آن اقدام کند و کاربر حق هیچ گونه ادعایی در این خصوص ندارد.
  8. در صورتی که «مدلا» به جهت اقدامی که شما (کاربر) انجام داده‌اید تحت پیگرد قانونی قرار گرفت، شما متعهد به دفاع و مصون ساختن «مدلا» از این گونه ادعاها خواهید بود. این بدان معناست که شما (کاربر) در این موارد از «مدلا» (شامل کلیه کارمندان و اشخاص تحت همکاری وی) دفاع خواهید نمود و «مدلا» را نسبت به تمام هزینه‌هایی که ممکن است در این جریان (اعم از هزینه‌های دادرسی، جذب وکلای مدافع و محکومیت‌های مالی) به «مدلا» تحمیل شود، مصون نگاه خواهید داشت.
  9. ممکن است در جریان استفاده از خدمات «مدلا»، با اشخاص دیگر حاضر در بازار به صورت آنلاین تعامل داشته باشید. مستحضر باشید، «مدلا» نظارتی بر این گونه مسائل ندارد و مسئولیت هر آنچه ممکن است در اثر این تعاملات روی دهد با خود اشخاص خواهد بود.
  10. مطابق این سند و شرایط خرید و فروش در «مدلا»، شما (کاربر)، «مدلا» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداری‌شده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد و کسب و کار ضامن جبران خسارت است.
  11. هر محتوایی که هر شخص (کاربر) در «مدلا» منتشر می‌کند، مستقیماً مرتبط با شخص وی است و «مدلا» هیچ گونه مسئولیتی از جهت صحت، قانونی بودن و تطابق محتواهای منتشرشده با قواعد کپی‌رایت نخواهد داشت.
  12. شرایط این سند و مصونیت «مدلا»، مانع پیگیری قانونی توسط «مدلا» یا کاربران در مراجع ذی‌صلاح در جمهوری اسلامی نیست.
  13. «مدلا» تلاش می‌کند خدمات خود را برای همه دستگاه‌ها و گوشی‌ها و شبکه‌های مرتبط با اینترنت ارائه کند اما نسبت به آن هیچ تضمینی نمی‌دهد.
  14. «مدلا» توضیحات محصولات، قیمت آن‌ها و آمار مربوط به فروشندگان یا سایر موارد را تأیید نمی‌کند. همچنین ادعا نمی‌کند که نتایج جست‌وجو لزوما کامل، دقیق، قابل‌اعتماد و به‌ روز باشد. این خدمت برای آگاهی بیشتر و کمک به خریداران طراحی شده و به معنای تایید یا تضمین کالاها و خدمات فروشندگان نیست.

استفاده از خدمات «مدلا» (خرید و فروش)

افراد، مطابق شرایط این سند و با تاسیس حساب کاربری می‌توانند در «مدلا» کسب و کار بسازند و محصولاتشان را عرضه کنند و بفروشند یا محصول موردنظرشان را سفارش دهند و خرید کنند. در فرایند خرید و فروش در «مدلا»، علاوه بر حاکم بودن شرایط عمومی حساب کاربری، حریم خصوصی و محتوای کاربر (شما)، قواعد خاص دیگری نیز جزو شرایط استفاده از «مدلا» برای طرفین معامله (کسب و کار و خریدار) است که در ادامه آمده است.

الف. ایجاد کسب و کار و سهم طرفین

  1. راه‌اندازی کسب و کار و در اختیار گرفتن فضایی برای عرضه محصولات و خدمات در «مدلا»، مطابق طرح هایی که توسط مدلا اعلام می شود شامل حق ورود و یا حق اشتراک است. اما در ازای معاملاتی که به صورت آنلاین و از طریق درگاه پرداخت «مدلا» صورت می‌گیرد، بسته به نوع محصول، میزان فروش و عوامل موثر نظیر آن، پس از کسر کسورات قانونی (مانند مالیات)،‌ «درصد مشخصی» به «مدلا» تعلق می‌گیرد و امکان استرداد آن به کسب و کار (کاربر) وجود ندارد.
  2. آخرین درصد و سهم مصوب مدلا، هنگام ایجاد کسب و کار به اطلاع کاربر می‌رسد. همچنین تغییر در این درصد و مبنای محاسبه نیز از طریق رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی «مدلا» اطلاع‌رسانی می‌گردد.
  3. در ازای معاملاتی که به صورت آنلاین و از طریق درگاه پرداخت «مدلا» صورت می‌گیرد مبلغ خالص سهم عرضه‌کننده از درآمد حاصل از فروش محصولات عرضه و فروخته‌شده از طریق کسب و کار اختصاص داده‌شده به عرضه‌کننده، در صورت رضایت مشتری و پس از کسر کسور قانونی، طبق زمان‌بندی «مدلا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ به حساب بانکی (از طریق شماره بانکی شبا) که مالکیت کامل آن متعلق به کسب و کار است، پرداخت می‌شود.
  4. رویکرد اساسی «مدلا»، کسب رضایت کامل و صد درصدی مشتری نسبت به محصول است، لذا در صورتی که «مدلا» تشخیص دهد، عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری عرضه‌کننده بوده است، طبق قوانین بازگرداندن محصول عمل می‌شود.

ب. اداره کسب و کار و بهره‌برداری از آن

  1. راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار پس از فعال‌سازی آن توسط «مدلا»، به طور کامل به عهده کسب و کار (کاربر) خواهد بود. فلذا کلیه مسائل مربوط به آن از قبیل تولید و بارگذاری محتوا و اطلاعات محصولات، قیمت‌گذاری و تنظیم هزینه ارسال آن‌ها به عهده کسب و کار (کاربر) خواهد بود. «مدلا» مطابق مقررات و شرایطی که بخش مهمی از آن در این سند منتشر شده و به اطلاع کلیه کاربران (اعم از خریداران و کسب و کاران) رسیده است صرفاً گرداننده این بازار و ناظر بر پلتفرم و خدمات آن خواهد بود.
  2. بنای اولیه «مدلا» تسهیل و تسریع در کسب و کار شدن شما و تدوام این امر است؛ اما ممکن است «مدلا» در شرایطی و بنا به هر دلیل متعارفی، از کسب و کار (کاربر) ‌درخواست ارائه مدارک و اطلاعات تکمیلی درباره محصول عرضه‌شده کند. در این صورت، کسب و کار متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طی فرصت اعلام‌شده از سوی «مدلا» ارائه کند. در غیر این صورت، «مدلا» می‌تواند حساب کاربری کسب و کار را به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا حساب کاربری و کسب و کاری کاربر را حذف کند یا از فروش محصول یا محصولاتی جلوگیری کند و کسب و کار از این جهت هیچ گونه ادعایی نخواهد داشت.
  3. نام‌گذاری کسب و کار و محصولات و نیز معرفی و توضیحات مربوط به آن‌ها، مشمول شرایط مندرج در «محتوای کاربر» است. از‌این‌رو، به کار بردن هرگونه عبارت یا جمله‌ای در نام‌گذاری کسب و کار یا محصول و همچنین توضیحات و ویژگی‌هایی که برای کسب و کار و محصولات خود می‌نویسید، در صورتی که صرفاً ادعا بوده و ادله اثبات‌کننده برای آن نداشته باشید، ممنوع است و هرگونه ادعایی از سوی اشخاص ثالث به عنوان سرقت یا نقض مالکیت فکری و معنوی، برعهده کسب و کار (کاربر) است و در صورت اقدام از سوی کاربر، «مدلا» می‌تواند طبق شرایط پایان همکاری و فسخ عمل کند.
  4. عرضه، تبلیغ و فروش محصولات غیرقانونی و غیرمجاز در کسب و کار ممنوع است. همچنین عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف کسب و کار (کاربر) و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، کسب و کار ضامن جبران خسارت و «مدلا» مبرّی از مسئولیت است.
  5. به طور کلی، همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده، بر عهده کسب و کار (کاربر) است؛ مانند اصطلاح «ارگانیک» در محصولات یا ادعاهایی نظیر شفابخش، تضمینی، لاغری و معجزه‌آسا.
  6. استفاده از عناوین نیازمند مجوز از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی و مراکز علمی و حوزوی، اسامی متعلق به برندهای ثبت‌شده،‌ اسامی مقدس (مانند نام‌ها و القاب چهارده معصوم و امام‌زادگان مشهور)، نام‌های کامل یا اختصاری متعلق به دولت، اسامی آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف کسب و کار (کاربر) و منجر شدن به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام مسئولیت و عواقب آن با کسب و کار است.
  7. همه مسئولیت مغایرت محصول ارسال‌شده برای خریداران، با شرح محصول، ویژگی‌ها، وزن آن، تعهد به زمان آماده‌سازی ارسال محصول، و ضمانت و پشتیبانی پس از فروش، برعهده کسب و کار (کاربر) است و در صورت تخلف کسب و کار (کاربر)، «مدلا» حق تذکر، تعیین جریمه و غیرفعال کردن حساب کاری و کسب و کار را دارد.
  8. کسب و کار (کاربر) می‌پذیرد که از فضای اختصاص داده‌شده به وی، صرفاً جهت عرضه، فروش و ارسال همان محصولات مندرج در کسب و کار استفاده کند. فلذا فروش و ارسال هر محصول عرضه نشده در کسب و کار (اعم از قانونی یا غیرقانونی، دارای مجوز یا بدون مجوز)، از طریق سفارش خرید «مدلا»، ممنوع است. بر این اساس کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از اقدام به این مسئله، به طور کامل به عهده کسب و کار است و وی موظف به جبران کلیه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به «مدلا» و همچنین مراجع ذی‌صلاح قضایی خواهد بود.
  9. اگر کسب و کاری برای یک ماه، چه از طریق سایت یا اپلیکیشن، هیچ ورودی به کاربری یا کسب و کار خود نداشته باشند، «مدلا» می‌تواند حساب کاربری و کسب و کار کاربر را مسدود و تعطیل کند.
  10. نظر به تکلیف قانونی صاحبان کسب‌وکارها مبنی بر اعلام مالیات‌های تکلیفی خود به اداره مالیات حوزه مالیاتی مربوطه، هر یک از کاربران (اعم از مشتریان و کسب و کاران) موظف‌اند، نسبت به انجام تکالیف قانونی خود پیرامون این مسئله در مواعد مقرر اقدام کنند. بدیهی است ارائه گزارش‌های مالیاتی «مدلا» به اداره مالیات، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان کسب و کار ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آن‌ها نخواهد بود.

ج. تسویه‌حساب با کسب و کاران

  1. برای آغاز تسویه‌حساب کسب و کار (کاربر)،‌ چهار شرط ارسال محصول،‌ ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیرپستی، دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، و ثبت حساب بانکی شبا که مالکیت کامل آن متعلق به کسب و کار است،‌ ضرورت دارد؛ بنابراین تا همه شرایط تسویه‌حساب وجود نداشته باشد، فرآیند تسویه‌حساب با کسب و کار به جریان نخواهد افتاد حتی اگر سفارش توسط کسب و کار ارسال شده و به دست مشتری هم رسیده باشد.
  2. در ازای معاملاتی که به صورت آنلاین و از طریق درگاه پرداخت «مدلا» صورت می‌گیرد از هر تراکنش موفق،‌ طبق توافق زمان ایجاد غرفه، کارمزد «مدلا» کسر می‌شود و مابقی طبق زمان‌بندی «مدلا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ به حساب بانکی (شبا) کسب و کار واریز می‌گردد. همچنین «مدلا» هزینه ارسال محصولات و رساندن آن به دست مشتری را از خریدار دریافت و طبق شرایط تسویه حساب، به حساب کسب و کار پرداخت می‌کند.
  3. لازم به ذکر است که تسویه‌حساب در اسفند و فروردین هر سال، به دلیل تعطیلات رسمی و ترافیک نقل و انتقال بانکی و حسابداری پایان سال «مدلا»، با کمی تغییر انجام خواهد شد و به طور معمول آخرین تسویه هر سال در آخرین هفته کاری اسفندماه و اولین تسویه در سال جدید کاری در نیمه دوم فروردین ماه انجام خواهد شد.
  4. ریز جزئیات تمام تراکنش‌های کسب و کارهادر «مدلا» موجود است و «مدلا» بر همین مبنا واریز را برای کسب و کار انجام می‌دهد.

د. خرید از «مدلا»

  1. بجز محصولاتی که توسط مزون مدلا و یا بخش طراحی آنلاین اختصاصی مدلا تولید می شوند هیچ یک از محصولاتی که در مجموعه بسترهای فراهم‌شده در «مدلا» به فروش می‌رسد توسط «مدلا» تولید، انبارداری و بررسی کیفی نمی‌شود، بلکه همه این کالاها مستقیماً و منفرداً توسط خود کسب و کاران، تولید یا عرضه می‌شوند. فلذا «مدلا» علی‌رغم تلاش روزافزون جهت پالایش محصولات عرضه‌شده از جهات مختلف و ایجاد پالایه‌های (فیلترهای) کیفی و قانونی، به دلیل گستردگی جغرافیایی و تنوع محصولات و کالاها، عملاً نمی‌تواند نسبت به تضمین کیفیت، سلامت یا حتی قانونی بودن محصولات از هر جهت، اقدام کند؛ بنابراین صرف نظر از عدم مسئولیت «مدلا» نسبت به کیفیت و سلامت قطعی محصولات عرضه‌شده در یک کسب و کار، کسب و کار ضامن جبران خسارت است و هر گونه ادعایی باید علیه صاحب کسب و کار طرح شود و شما (کاربر)، «مدلا» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداری‌شده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد.
  2. در «مدلا» کسب و کار (کاربر) می‌تواند برای هر محصول، زمانی را برای آماده‌سازی تعیین و ثبت ‌کند که شامل زمان لازم برای خرید مواد اولیه، ساخت محصول، بسته‌بندی اولیه و آماده کردن آن برای مرحله بعدی یعنی ارسال و پست است؛ بنابراین زمان آماده‌سازی، فاصله زمانی میان ثبت سفارش تا پیش از پست و ارسال محصول است و مدت زمان پست جزو آن نیست و به نوع پست (سفارشی و پیشتاز) و فعالیت اداره پست برمی‌گردد.
  3. در «مدلا» کسب و کار (کاربر) می‌تواند برای ارسال محصول، محدودیت مکانی ایجاد کند و این قابلیت را برای یک یا چند استان یا شهر در نظر بگیرید. ازاین‌رو، سفارش این محصولات فقط برای مکان‌های محدودشده ممکن است.
  4. هزینه ارسال محصول به صورت پیش‌فرض، هزینه‌های پست سفارشی و پیشتاز بر اساس الگوی ارائه شده توسط شرکت پست ایران است اما کسب و کار خودش نیز می‌تواند هزینه ارسال پستی و غیرپستی محصول را تنظیم ‌کند و خریدار با اطلاع از هزینه نهایی (بهای محصول به علاوه هزینه ارسال)، وجه سفارش را پرداخت می‌کند. ازاین‌رو، «مدلا» به جهت متغیر بودن هزینه ارسال، تعهدی نسبت به تنظیمات ارسال کسب و کار ندارد.
  5. در «مدلا»، طبق شرایط ذکر شده در قوانین بازگرداندن محصول در این سند، حق لغو سفارش یا درخواست تاخیر ارسال توسط کسب و کار و نیز حق بازگردان محصول توسط خریدار محفوظ است و همه کاربران (اعم از خریدار و کسب و کار) با تاسیس حساب کاربری، این قوانین و شرایط را مطالعه و می‌پذیرند.

شرایط بازگرداندن محصول

رضایت مشتریان «مدلا» از اصول بنیادین بازار اجتماعی «مدلا» است و «مدلا» همه تلاشش را می‌کند که این رضایت، محقق شود. از این رو، امکان مرجوع کردن کالاهای دارای اشکال، از حقوق مشتری‌های «مدلا» است. ضمن این که به هر حال «مدلا» یک بازار اجتماعی است و ذاتاً درصد خطا را نمی‌شود به صفر رساند اما این حق مشتری و نیز درخواست کسب و کار برای لغو یا تاخیر در ارسال، طبق قوانین بازگرداندن محصول (عودت کالا) محفوظ است.

الف. لغو سفارش یا درخواست تاخیر در ارسال توسط کسب و کار

  1. کسب و کار (کاربر) تا 16 (شانزده) ساعت پس از تاریخ و ساعت ثبت سفارش،‌ حق لغو کل سفارش را دارد و نیز این حق را که برای همه یا بعضی از کالاهای یک سفارش، «تاخیر در ارسال» را درخواست کند. این درخواست مستقیماً از طریق صفحه رهگیری سفارش و پیامک،‌ به مشتری (کاربر) اطلاع داده خواهد شد. بر این اساس، سه حالت رخ خواهد داد که قوانین «مدلا» درباره آن این چنین می‌گوید: الف. در صورت قبول مشتری، تاریخ درخواستی کسب و کار، به عنوان مهلت جدید ارسال در سفارش منظور می‌گردد. ب. اگر مشتری درخواست تاخیر در ارسال را نپذیرد، سفارش نسبت به کالا یا کالاهایی که کسب و کار درخواست تاخیر در ارسال آن‌ها را داشته، لغو خواهد شد و وجه محصول طبق قوانین بازگرداندن محصول به حساب مشتری واریز می‌گردد. ج. اگر مشتری تا 6 (شش) ساعت کاری پس از درخواست تاخیر در ارسال، پاسخی ندهد، درخواست کسب و کار به طور خودکار پذیرفته خواهد شد و تاریخ جدید به عنوان مهلت ارسال سفارش برای کسب و کار منظور می‌گردد. این شش ساعت، شامل همه روزهای هفته (اعم از تعطیل و غیر تعطیل) می‌شود؛ اما ساعت 12 شب تا 7 صبح در آن لحاظ نمی‌شود؛ یعنی اگر کسب و کار ساعت 11 شب درخواست تاخیر بزند، مشتری تا 12 ظهر فردا فرصت دارد این درخواست را بپذیرد یا رد کند. در صورت سکوت او، ساعت 12 ظهر، درخواست تاخیر به صورت خودکار پذیرفته خواهد شد.
  2. کسب و کار (کاربر) برای هر محصول، زمانی را برای آماده‌سازی تا قبل از ارسال (مانند زمان لازم برای خرید مواد اولیه، ساخت محصول، بسته‌بندی و آماده‌سازی برای مرحله بعدی و ارسال به مشتری)، تعیین و ثبت می‌کند، بنابراین وی حداکثر تا سه بار می‌تواند درخواست تاخیر در ارسال را اعمال کند و پس از هر درخواست، طبق حالت‌های قبلی، مشتری حق پذیرفتن یا نپذیرفتن درخواست کسب و کار را دارد. همچنین حداکثر مجموع زمان‌های تاخیر در ارسال، برای 30 (سی) روز پس از تاریخ سفارش خواهد بود و در صورت عدم ارسال سفارش، وجه پرداختی مشتری طبق قوانین بازگرداندن محصول به حساب مشتری واریز می‌گردد.
  3. در صورت لغو کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) توسط کسب و کار‌، وجه سفارش با احتساب هزینه ارسال، طبق زمان‌بندی «مدلا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌‌ به حساب مشتری برگردانده می‌شود و اگر لغو سفارش نسبت به بعضی از محصولات یک سفارش باشد،‌ تنها وجه خرید همان بخش و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، ‌طبق زمان‌بندی «مدلا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌‌ به حساب مشتری برگردانده می‌شود.
  4. «مدلا» می‌تواند برای کسب و کار (کاربر) نسبت به تعداد درخواست لغو سفارش یا تاخیر در ارسال توسط خودش و نیز ثبت عدم رضایت یا گزارش مشکل توسط مشتری، امتیاز منفی و جریمه لحاظ کند.


ب. انصراف از خرید توسط خریدار (کاربر)

  1. بر اساس بند 37 قانون تجارت الکترونیک،‌ در هر معامله از راه دور، «مصرف‌کننده» تا 7 (هفت) روز کاری حق انصراف از خرید دارد. آغاز حق انصراف، برای کالاها از تاریخ تسلیم کالا به مصرف‌کننده است و برای خدمات، از روز انعقاد است. از این ‌رو، در «مدلا» مصرف‌کننده با استفاده از لینک رهگیری سفارش که برایش پیامک می‌شود، همچنین از طریق ورود به حساب کاربری خود از طریق سایت یا اپلیکیشن، تا 7 (هفت) روز از حق انصراف خود استفاده کند یا رضایت خود را ثبت یا مشکل را گزارش کند. در غیر این صورت و پس از گذشت هفت روز، سیستم به طور خودکار رضایت مصرف‌کننده را روی سفارش ثبت می‌کند.
  2. بر اساس بند 37 قانون تجارت الکترونیک،‌ حق انصراف برای «مصرف‌کننده» لحاظ شده است و این حق در جایی است که یک طرف معامله فروشندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدمات و در طرف دیگر، مصرف‌کننده باشد؛ بنابراین اگر سفارش محصول (کالا و خدمات) به تعداد و به صورت عمده (مغایر با هدف مصرف) صورت بگیرید، حق انصراف شامل آن نمی‌گردد.
  3. طبق آیین‌نامه اجرایی مواد 38 و 42 قانون تجارت الکترونیکی (مصوب سال 1388)، مصرف‌کننده در موارد زیر به علت شرایط خاص کالا و خدمات، فاقد حق انصراف است:

الف. در مورد خدمات، در صورتی که با توافق مصرف‌کننده، ارائه آن قبل از پایان هفت روز کاری شروع شده باشد.

ب. ارائه خدمات برای تحویل موادغذایی یا سایر کالاهایی که مورد مصرف روزانه دارند.

ج. کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تامین‌کننده است.

د. کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.

هـ. نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند.

و. روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.

ج. لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا:

  1. بر اساس بند 38 قانون تجارت الکترونیک، اعمال حق انصراف در فروش کالا، با تسلیم کالا به مصرف‌کننده شروع می‌شود؛ بنابراین شرایط لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا از این قرار است:

الف. اگر مشتری (کاربر) پیش از این که کسب و کار شروع به خرید مواد اولیه یا تولید یا بسته‌بندی محصول کند یا کالا از طریق انبار کسب و کارن (مانند طرح یه‌کاسه) ارسال شده باشد، از خرید خود (کل سفارش و سبد خرید) منصرف شود و به «مدلا» اطلاع دهد و لغو سفارش از سوی «مدلا» تایید شود، سفارش کالا لغو می‌گردد و قیمت کالا و هزینه ارسال، طبق زمان‌بندی «مدلا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌‌ به حساب مشتری بازگردانده خواهد شد.

ب. چنانچه انصراف از خرید، در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت یا بسته‌بندی و ارسال باشد، امکان لغو سفارش برای مشتری وجود ندارد.

د. لغو سفارش توسط خریدار و پس از ارسال و تسلیم کالا:

  1. برای لغو سفارش پس از تسلیم کالا، لازم است خریدار (کاربر) پس از تحویل گرفتن کالا از فرصت قانونی (7 روز) و نیز امکانات فنی «مدلا» در سایت و اپلیکیشن‌ برای گزارش هر گونه مشکلی استفاده کند. در غیر این صورت، سیستم به طور خودکار رضایت کاربر را روی سفارش ثبت می‌کند و دیگر هیچ ادعایی مسموع نخواهد بود.
  2. به طور کلی، در صورت وجود هر گونه مشکل در کل سفارش تحویل گرفته‌شده یا بخشی از آن، خریدار (کاربر) علاوه بر ثبت گزارش، باید محصول/هایی را که مشکل دارند و نیز بسته‌بندی‌ اولیه کسب و کار و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی) را بدون تغییرات و مخدوش کردن آن، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آن‌ها نزد خود نگهداری کند.
  3. اگر مغایرت و مشکل، بدون باز کردن بسته‌بندی محصول، قابل‌مشاهده و تشخیص است، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت اصلی و اولیه سفارش، امکان‌پذیر است. همچنین اگر مغایرت و مشکل، پس از باز کردن بسته‌بندی محصول و استفاده از آن، قابل‌مشاهده و تشخیص باشد، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت موجود محصول و بسته‌بندی اولیه کسب و کار و بسته بندی ارسال امکان پذیر
برچسب‌‌ها: